Social Icons

Ο πρωταθλητής αναλύει!


Ανάλυση Ν. Τεπελένης

1ο Τουρνουά Ιωαννίνων 2011

BULLETIN 1

Μπλέτσιος - Ξυλογιάννης(1636) [B48]

Εσωτερικό πρωτάθλημα Ιωαννίνων (1), 2011

Η αναλυση μου δεν είναι ουτε συμπληρωματικη, ουτε αντικρουομενη με τις αναλυσεις του κ. Παργινου και του κ. Καισαρη. Αποτυπωνει τη δικη μου ματια και αποψη μιας ενδιαφερουσας παρτιδας από το Εσωτερικο Πρωταθλημα Ιωαννινων. Γι αυτό το λογο θα μεινω και θα σχολιασω κινησεις που μου εκαναν πρωτα από ολα εντυπωση και μετα θα προσπαθησω να αποσαφηνισω τις κρισιμες στιγμες της παρτιδας οπου ανατραπηκε πολλακις η εκτιμηση της θεσης και να κανω υποθεσεις για τα πιθανα τους αιτια. Οι παιχτες της παρτιδας είναι και οι δυο ανερχομενοι σκακιστες, χωρις όμως αρκετη εμπειρια  και στο μεγαλυτερο μερος της παρτιδας επαιξαν αρκετα ισχυρα με φαντασια και μας προσεφεραν θεαμα. Το αστειο μερος της υποθεσης είναι ότι για μια παρτιδα του Εσωτερικου Πρωταθληματος των Ιωαννινων εχει γινει τοση πολύ αναλυση και από τοσους διαφορετικους αναλυτες, που ουτε στα σουπερ- τουρνουα Λιναρες, Ντορτμουντ, Βαικ Ααν Ζεε δεν γινεται!

1.e4 c5 2.¤f3 ¤c6 3.d4 cxd4 4.¤xd4 e6 5.¤c3 £c7 6.¥e3 a6 7.¤xc6
XABCDEFGHY
8r+l+kvlntr(
7+pwqp+pzpp'
6p+N+p+-+&
5+-+-+-+-%
4-+-+P+-+$
3+-sN-vL-+-#
2PzPP+-zPPzP"
1tR-+QmKL+R!
xabcdefghy

  αυτη η αλλαγη είναι προωρη σε αυτή τη θεση.Ο λευκος αλλαζει το κομματι που του πηρε δυο κινησεις για να φτασει στο κεντρο και να ασκει πιεση ( γι αυτό το λογο μαλιστα ο μαυρος επαιξε α6 ) και χανει και άλλο ένα κρυφο τεμπο , καθως συνηθως τα μαυρα κοβουν από μονα τους τον ιππο δ4, οποτε η βασιλισσα ή ο αξιωμτικος ε3 θα αναπτυσσοταν στο κεντρο με τεμπο. Από την άλλη ο μαυρος ενισχυει το κεντρο του κοβωντας με το πιονι β, αποκτα μαλιστα περισσοτερες επιλογες για τον σχηματισμο στα πιονια του στο κεντρο, γ5-δ6-ε6 ή ε5-δ6-ε6 ή ε6-δ5-γ6, οποτε ο λευκος θα πρεπει να είναι προετοιμασμενος για κάθε έναν από αυτους και ανοιγει τη β στηλη για να πιεσει με τον πυργο του την πτερυγα της βασιλισσας. Η αναπτυξη του μαυρου διευκολυνεται αρκετα .bxc6 ο σωστος τροπος κοψιματος. Τι γινεται όμως με τους αλλους δυο τροπους? Γιατι δεν είναι καλοι? [7...£xc6 8.£d4

XABCDEFGHY
8r+l+kvlntr(
7+p+p+pzpp'
6p+q+p+-+&
5+-+-+-+-%
4-+-wQP+-+$
3+-sN-vL-+-#
2PzPP+-zPPzP"
1tR-+-mKL+R!
xabcdefghy
  δεν χρειαζεται να εξετασω άλλο αυτή τη συνεχεια επειτα από το Βδ4. Η βασιλισσα από την ισχυρη κεντρικη της θεση, εμποδιζει την ενεργοποιηση του Αζ8, ελεγχει ολο το κεντρο και την πτερυγα της βασιλισσας ; 7...dxc6
XABCDEFGHY
8r+l+kvlntr(
7+pwq-+pzpp'
6p+p+p+-+&
5+-+-+-+-%
4-+-+P+-+$
3+-sN-vL-+-#
2PzPP+-zPPzP"
1tR-+QmKL+R!
xabcdefghy
  ο μαυρος θελει να παιξει ε5 και να ενεργοποιησει τον αξιωματικο του γ8 στο ε6 και να πετυχει αρμονικη αναπτυξη των κομματιων του. Το προβλημα εγκειται στο ότι ο λευκος μπερι να εμποδισει αυτό το σχεδιο με ζ4 και ζ5 εμποδιζοντας την ομαλη αναπτυξη 8.f4 (8.£f3 e5 9.¥e2) 8...e5 9.f5




XABCDEFGHY
8r+l+kvlntr(
7+pwq-+pzpp'
6p+p+-+-+&
5+-+-zpP+-%
4-+-+P+-+$
3+-sN-vL-+-#
2PzPP+-+PzP"
1tR-+QmKL+R!
xabcdefghy

 g6 (9...b5 10.£f3 (10.a3 ¤f6 11.£f3 ¥b7 12.g4 h6 13.h4 b4 14.axb4 ¥xb4) 10...¤f6 11.0–0–0 ¥b7 12.g4 b4 (12...h6 13.h4 b4 14.¤b1 c5 15.¤d2) 13.¤b1 c5 14.¤d2 ¦d8 15.¥d3 ¥e7 16.g5) 10.£f3]

 8.¥d3 ?!  
XABCDEFGHY
8r+l+kvlntr(
7+-wqp+pzpp'
6p+p+p+-+&
5+-+-+-+-%
4-+-+P+-+$
3+-sNLvL-+-#
2PzPP+-zPPzP"
1tR-+QmK-+R!
xabcdefghy
ο αξιωματικος κατα την γνωμη μου δεν είναι καλα τοποθετημενος στο δ3 σ αυτην τη θεση. Γιατι να τον μετατρεψουμε σε ένα αχρηστο μεγαλο πιονι? Εχει νοημα όταν ο λευκος σπρωχνει ε5 οποτε αποκαλυπτεται ολη η δυναμη του συνηθως εναντιον του αντιπαλου βασιλια, αλλα λογω του Αε3 ο λευκος θα δυσκολευτει πολύ να το κανει. Προτιμοτερο ηταν το Αε2. [8.¥c4 d5 9.¥b3 ¤f6; 8.¥e2 ¤f6 9.0–0 d5 10.£d3 ¥e7 11.¦ad1 (11.f4) ] 8...d5 ?!
XABCDEFGHY
8r+l+kvlntr(
7+-wq-+pzpp'
6p+p+p+-+&
5+-+p+-+-%
4-+-+P+-+$
3+-sNLvL-+-#
2PzPP+-zPPzP"
1tR-+QmK-+R!
xabcdefghy
και αυτή η κινηση μου φαινεται στρατηγικα εξω από το πνευμα της θεσης. Στις μηχανες ολες οι κινησεις σε αυτην τη θεση παιρνουν το ιδιο σκορ περιπου , αλλα σε ένα ανθρωπινο ματι οι εναλλακτικες κινησεις εχουν πολύ μεγαλες διαφορες, από αποψη στρατηγικης. Ο λευκος εφτιαξε μονος του ένα μεγαλο πιονι στο δ3 γιατι να το κανουμε χρησιμο ξαφνικα? Εδώ υπηρχε το Πβ8,ενεργοποιουμε τον πυργο, πρωτα κανουμε λιγο καλυτερη τη θεση μας ακομη και αν δεν ξερουμε που αυτό θα χρειαστει και μετα επιλεγουμε το σχηματισμο στο κεντρο. Προσωπικα μου αρεσει η βαριαντα που δινω παρακατω για τα μαυρα. Σπρωχνει το πιονι στο ε5 κανοντας αχρηστο τον Αδ3, αφου πρωτα ομως προκαλεσει μια αδυναμια στα λευκα με Αδ6! κερδιζοντας ένα τεμπο. Αν ο λευκος αντιδρασει με ζ4 και ζ5 και κλεισει το κεντρο, τοτε ο μαυρος δεν χρειαζεται πλεον να κανει ροκε, αλλα μπορει να ξεκινησει ανενοχλητος επιθεση στην πτερυγα του βασιλια.[8...¦b8

XABCDEFGHY
8-trl+kvlntr(
7+-wqp+pzpp'
6p+p+p+-+&
5+-+-+-+-%
4-+-+P+-+$
3+-sNLvL-+-#
2PzPP+-zPPzP"
1tR-+QmK-+R!
xabcdefghy

9.¦b1 ¤f6 (9...d5 10.0–0 ¥d6 11.f4 ¤h6 12.£f3 0–0 13.g3 f5 14.exd5 cxd5) 10.0–0 ¥d6 11.f4 e5
XABCDEFGHY
8-trl+k+-tr(
7+-wqp+pzpp'
6p+pvl-sn-+&
5+-+-zp-+-%
4-+-+PzP-+$
3+-sNLvL-+-#
2PzPP+-+PzP"
1+R+Q+RmK-!
xabcdefghy

12.f5 £a5]

9.0–0 ¤f6 ?!
XABCDEFGHY
8r+l+kvl-tr(
7+-wq-+pzpp'
6p+p+psn-+&
5+-+p+-+-%
4-+-+P+-+$
3+-sNLvL-+-#
2PzPP+-zPPzP"
1tR-+Q+RmK-!
xabcdefghy
και τωρα γιατι να βγαλουμε τον ιππο στο μοναδικο τετραγωνο που μπορει να απειληθει πχ με το μελλοντικο ε4-ε5? Ουτως ή αλλως αν ο μαυρος θελει να παιξει τον σχηματισμο Αδ6 και Ιζ6 καλο είναι να ξεκινησει πρωτα με το Αδ6 και αν ο λευκος απαντησει με ζ4 τοτε ο Ιππος η8 αποκτα αλλες καλες επιλογες όπως το θ6 εμποδιζοντας το ζ4-ζ5 και όταν ο λευκος παιζει ε4-ε5 να εχει το τετραγωνο ζ5 στη διαθεση του. Και παλι υπηρχε το Πβ8  

10.exd5 ?!  
XABCDEFGHY
8r+l+kvl-tr(
7+-wq-+pzpp'
6p+p+psn-+&
5+-+P+-+-%
4-+-+-+-+$
3+-sNLvL-+-#
2PzPP+-zPPzP"
1tR-+Q+RmK-!
xabcdefghy
με το κοψιμο ο λευκος προσπαθει να ανοιξει γραμμες εναντιον του μαυρου βασιλια, αλλα με αυτόν τον τροπο στερει επιλογες από τον εαυτο του. Δεν θα εχει ποτε την κινηση ε4-ε5, δεν θα μπορει να εχει σαν απειλη το εδ5 και κανει λιγο πιο ενεργητικο τον Αγ8 αφου όταν παει στο β7 δεν θα εχει μπροστα του το πιονι γ6 που τον εμποδιζε καλυτερο ηταν το Βε2 αφηνοντας όλα τα σχεδια ανοιχτα για το μελλον [10.£e2
XABCDEFGHY
8r+l+kvl-tr(
7+-wq-+pzpp'
6p+p+psn-+&
5+-+p+-+-%
4-+-+P+-+$
3+-sNLvL-+-#
2PzPP+QzPPzP"
1tR-+-+RmK-!
xabcdefghy

¥e7 (10...¥d6 11.f4 dxe4 12.¤xe4 ¤xe4 13.¥xe4 f5 14.¥d3) 11.f4 0–0 12.e5 ¤d7 13.¤a4 c5 14.c3 (14.c4 d4 15.¥d2 ¥b7) 14...¥b7]

10...cxd5 11.¦e1 ¥d6 12.¥g5 ?


XABCDEFGHY
8
r+l+k+-tr(
7+-
wq-+pzpp'
6
p+-vlpsn-+&
5+-+
p+-vL-%
4-+-+-+-+$
3+-
sNL+-+-#
2
PzPP+-zPPzP"
1
tR-+QtR-mK-!
xabcdefghy
 καλυτερο ηταν το Αδ4 αφου θα εμποδιζε την ενεργοποιηση του Αβ7, αλλα ειχε και μια μεγαλυτερη κρυφη απειλη στο ότι ο μαυρος δεν μπορουσε να κανει μικρο ροκε γιατι θα εχανε φορσε! [12.¥d4 0–0??
XABCDEFGHY
8r+l+-trk+(
7+-wq-+pzpp'
6p+-vlpsn-+&
5+-+p+-+-%
4-+-vL-+-+$
3+-sNL+-+-#
2PzPP+-zPPzP"
1tR-+QtR-mK-!
xabcdefghy

 (12...¥xh2+ μοναδικο αν και ο μαυρος μενει με τη χειροτερη θεση 13.Ρh1 Ρf8 (13...¥b7 14.g3 ¥xg3 15.fxg3 £xg3 16.¦e2) 14.g3 ¥xg3 15.fxg3 £xg3 16.¥e5) 13.¥xf6 ! gxf6 14.£g4+ Ρh8 15.£h4 ! f5 16.¥xf5 ! exf5 17.¤xd5]

12...¥xh2+ 13.Ρh1 ¥b7 14.g3 μοναδικο ηταν το Αζ6 επειτα από το οποιο και ο μαυρος βασιλιας δεν είναι τοσο ασφαλης στο κεντρο, αν και ο μαυρος παραμενει σιγουρα καλυτερος [14.¥xf6 gxf6

XABCDEFGHY
8r+-+k+-tr(
7+lwq-+p+p'
6p+-+pzp-+&
5+-+p+-+-%
4-+-+-+-+$
3+-sNL+-+-#
2PzPP+-zPPvl"
1tR-+QtR-+K!
xabcdefghy
15.£h5 ¥e5 16.f4 ¥xc3 17.bxc3 Ρe7 18.f5 ¦ag8 (18...e5 19.£h4) ]

14...¥xg3 15.fxg3 £xg3


 XABCDEFGHY
8r+-+k+-tr(
7+l+-+pzpp'
6p+-+psn-+&
5+-+p+-vL-%
4-+-+-+-+$
3+-sNL+-wq-#
2PzPP+-+-+"
1tR-+QtR-+K!
xabcdefghy
 16.£d2 d4+ 17.¤e4 ¤g4 18.¦e2 f5





XABCDEFGHY
8r+-+k+-tr(
7+l+-+-zpp'
6p+-+p+-+&
5+-+-+pvL-%
4-+-zpN+n+$
3+-+L+-wq-#
2PzPPwQR+-+"
1tR-+-+-+K!
xabcdefghy
19.£b4 και εδώ ο λευκος επιλεγει την ενεργητικη αμυνα, προσπαθωντας να περιπλεξει το παιχνιδι. Αν το αφησει να εξελιχτει φυσιολογικα τοτε θα χασει σιγουρα. Η μοναδικη του πρακτικη ελπιδα είναι να προσπαθησει να δημιουργησει οσο το δυνατον περισσοτερα προβληματα στον αντιπαλο με την ελπιδα ότι κατι θα στησει…  

£c7 20.£b3 0–0
XABCDEFGHY
8r+-+-trk+(
7+lwq-+-zpp'
6p+-+p+-+&
5+-+-+pvL-%
4-+-zpN+n+$
3+Q+L+-+-#
2PzPP+R+-+"
1tR-+-+-+K!
xabcdefghy
 21.£xe6+ Ρh8 22.¦f1 ¦ae8 ??



XABCDEFGHY
8-+-+rtr-mk(
7+lwq-+-zpp'
6p+-+Q+-+&
5+-+-+pvL-%
4-+-zpN+n+$
3+-+L+-+-#
2PzPP+R+-+"
1+-+-+R+K!
xabcdefghy
γιατι εγινε το μεγαλο αυτό λαθος στην εντελως κερδισμενη θεση? Καταρχην ο γραφων εχοντας εμπειρια καταστροφης ακομη πιο κερδισμενων θεσεων όπως μπορει να βεβαιωσει τον ταλαντουχο μικρο σκακιστη με τα μαυρα, μπορει να προσφερει τις ακολουθες τεχνικες και ψυχολογικες απαντησεις:   
1) ο μαυρος αν κοιταξουμε  ολες τις κινησεις του μεχρι αυτό το σημειο, εκανε απλες κινησεις αναπτυξης, γενικες και επιθετικες ταυτοχρονα, περισσοτερο από ενστικτο με μικρο υπολογισμο βαριαντων. Στο μυαλο του είναι πιθανον εκεινη την στιγμη να συνεχισε ακριβως με τον ιδιο τροπο που επαιζε όπως και στην υπολοιπη παρτιδα πριν και δεν προσαρμοστηκε στις συγκεκριμενες αναγκες της θεσης  
2) είναι εντελως αναπαντεχο το γεγονος ότι ο μαυρος βασιλιας ξαφνικα κινδυνευει με ματ, ενώ σε ολη την παρτιδα συμβαινει εντελως το αντιθετο.  
3) αυτό που συνηθως ξεφευγει στα τακτικα χτυπηματα είναι μια ισχυρη ενδιαμεση κινηση, το ανθρωπινο μυαλο δεν τις βρισκει το ιδιο ευκολα όπως ένα αμεσο τακτικο χτυπημα  
4) σε μια κερδισμενη θεση πρεπει παντα να βρισκουμε τον πιο απλο τροπο, τον πιο αμεσο, χωρις περιπλοκες και να μετραμε αυτην τη συνεχεια μεχρι το τελος [22...fxe4 23.¦xf8+ ¦xf8 24.¥xe4 £g3 ματ σε οχτω! ]







XABCDEFGHY
8-+-+-tr-mk(
7+l+-+-zpp'
6p+-+Q+-+&
5+-+-+-vL-%
4-+-zpL+n+$
3+-+-+-wq-#
2PzPP+R+-+"
1+-+-+-+K!
xabcdefghy

 23.¦xf5
XABCDEFGHY
8-+-+rtr-mk(
7+lwq-+-zpp'
6p+-+Q+-+&
5+-+-+RvL-%
4-+-zpN+n+$
3+-+L+-+-#
2PzPP+R+-+"
1+-+-+-+K!
xabcdefghy
τα μαυρα μενουν απλα με κομματι λιγοτερο εξαιτιας του ματ της τελευταιας γραμμης

¥c8 24.¦xf8+ ¦xf8 25.£d6 £f7 26.¦g2 ¥f5 27.£xd4 ¥xe4 28.£xe4 £h5+ 29.Ρg1 ¤f6 30.¥xf6 gxf6 31.£g4 £c5+ 32.Ρh1 £e7 33.¥c4 £e1+ 34.¦g1 £e8 35.£g7# 1–0

1 σχόλιο:

Kesaris είπε...

Η γραμματοσειρά με τις φιγούρες είναι πολύ καλή!

Εγώ κάνω χιλιάδες ορθογραφικά, ο Νικόλας δεν έχει ούτε έναν τόνο! :-)
Γενικά είναι αρκετά δύσκολο και χρονοβόρο να κάνει κάποιος αναρτήσεις σε ένα μπλοκ…

Η ανάλυση σε μια παρτίδα δείχνει το πόσο καταλάβαινε ο κάθε παίχτης τις κινήσεις που έκανε. Η συμμετοχή καλών παιχτών βοηθάει στον εμπλουτισμό των ιδεών και στην καλύτερη κατανόηση.

Θέλω να σας τονίσω σε αυτό το σημείο ότι αν ο κ. Τεπελένης κάνει τόση δουλειά – ανάλυση στις παρτίδες των άλλων, φαντασθείτε τι δουλειά και ανάλυση κάνει στις δικές του παρτίδες… Ένα λαμπρό και πετυχημένο παράδειγμα σωστού αθλητή που αξίζει να το ακολουθήσουμε όλοι!

Επίσης είναι πολύ σημαντικό ότι δεν χρησιμοποιεί τον υπολογιστή, τις σκακιστικές μηχανές, για να κάνει ανάλυση αλλά παραθέτει τις δικές του ιδέες. Για να κάνει κάποιος καλή ανάλυση και να βελτιωθεί σε αυτόν τον τομέα πρέπει να δουλέψει μόνος του!